Δημοσιεύθηκε 24 6 2012. Βασικός
πυλώνας της ελληνικής οικονομίας ήταν ανέκαθεν ο τουρισμός. Η Ελλάδα,
μια χώρα πλούσια από… ήλιο και θάλασσα, γινόταν πόλος έλξης από όλο τον
κόσμο τους καλοκαιρινούς μήνες. Το σκηνικό όμως τα τελευταία χρόνια έχει
ανατραπεί. Από τη μία η οικονομική ύφεση και από την άλλη τα αρνητικά
δημοσιεύματα για τη χώρα μας «ανάγκασαν» πολλούς τουρίστες να γυρίσουν
την πλάτη στην Ελλάδα και να επιλέξουν άλλα μέρη για τις καλοκαιρινές
τους διακοπές. Όπως για παράδειγμα τη γείτονα χώρα. Την ώρα που η
τουριστική κίνηση στην Ελλάδα «βουλιάζει», η Τουρκία σφύζει από
παραθεριστές. Ιδιαίτερα ανησυχητικό βέβαια, εκτός των άλλων, είναι και η
μεγάλη πτώση της τουριστικής κίνησης από τους Έλληνες. Οι Έλληνες φέτος
δεν θα πάνε διακοπές, αφού η οικονομική κρίση συρρίκνωσε πολύ το
κομπόδεμα των νοικοκυριών… Όπως μας είπαν και οι πρόεδροι των ενώσεων
ξενοδόχων, οι κρατήσεις από τους Έλληνες για τους επόμενους μήνες είναι
σχεδόν μηδενικές… Σ’ αυτό συνέβαλε ιδιαίτερα και η κατάργηση των
εισιτηρίων κοινωνικού τουρισμού με τα οποία πολλές οικογένειες πήγαιναν
οικονομικές διακοπές.
Ανησυχία προκαλούν τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής
Αρχής για την πορεία του τουρισμού στη χώρας μας λίγες μέρες πριν
ξεκινήσει η λεγόμενη «υψηλή περίοδος». Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποιώντας
τη γλώσσα των αριθμών, η τουριστική κίνηση στο πρώτο τρίμηνο του 2012
μειώθηκε κατά 24% σε σχέση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο το 2011.
Μεγαλύτερη μείωση σε σχέση με το 2011 παρουσίασε για το α’ τρίμηνο ο
φετινός τζίρος στα ξενοδοχειακά και γενικότερα στα τουριστικά
καταλύματα, καθώς και στον, συνδεδεμένο με τον τουρισμό, τομέα των
εστιατορίων. Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, αποτελεί
σημάδι για πτώση των τουριστικών εισπράξεων για το σύνολο του τρέχοντος
έτους, με τον ανάλογο αντίκτυπο στα κρατικά έσοδα και την απασχόληση.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), ο δείκτης κύκλου
εργασιών στον τομέα υπηρεσιών παροχής καταλύματος και εστίασης
παρουσίασε μείωση 24% το α’ τρίμηνο 2012, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο
δείκτη του α’ τριμήνου 2011, έναντι μείωσης 20,6% που σημειώθηκε κατά τη
σύγκριση της αντίστοιχης περιόδου το 2011 προς το 2010.
Ο ίδιος δείκτης, το α’ τρίμηνο 2012 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο
δείκτη του δ’ τριμήνου 2011, παρουσίασε μείωση 28,6% έναντι μείωσης
23,1% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση της αντίστοιχης περιόδου το 2011.
Να σημειωθεί ότι στο συγκεκριμένο δείκτη περιλαμβάνονται οι ομάδες Ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα,
Καταλύματα διακοπών και άλλα καταλύματα σύντομης διαμονής, χώροι
κατασκήνωσης, εγκαταστάσεις για οχήματα αναψυχής και ρυμουλκούμενα
οχήματα, άλλα καταλύματα, δραστηριότητες εστιατορίων και κινητών μονάδων
εστίασης, υπηρεσίες τροφοδοσίας για εκδηλώσεις και άλλες δραστηριότητες
υπηρεσιών εστίασης και δραστηριότητες παροχής ποτών.
Απογοήτευση και λουκέτα στην Αττική
Σε χαμηλά ποσοστά κινούνται και οι κρατήσεις στο νομό Αττικής με την
πτώση να αγγίζει το 42%, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ένωσης Ξενοδόχων
Αθηνών – Αττικής Αλέξανδρο Βασιλικό. Την ίδια ώρα, είκοσι ξενοδοχεία
έχουν βάλει λουκέτο στο νομό Αττικής.
«Δυστυχώς, δεν περιμένουμε ιδιαίτερη βελτίωση. Στο σύνολό τους οι
ξενοδόχοι δηλώνουν απογοητευμένοι και απαισιόδοξοι για τις εξελίξεις,
διότι τα ξενοδοχεία της Αθήνας βιώνουν από το 2007 μια συνεχή πτωτική
πορεία η οποία αγγίζει πλέον το (-)42% κατά μέσο όρο. Η ροή κρατήσεων
για Ιούλιο – Αύγουστο είναι μειωμένη, οι πληρότητες μέχρι το Μάιο
ακολούθησαν δραματική πορεία, όπως και οι τιμές αλλά και τα έσοδα. Το Α’
τετράμηνο του 2012 έκλεισε με σημαντική πτώση σε όλα τα μετρήσιμα
μεγέθη (πληρότητες, μέση τιμή δωματίου, έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο
κ.λπ.) έναντι του αντίστοιχου τετραμήνου του 2011, ενισχύοντας την…
καθοδική πορεία των τελευταίων ετών και ο Ιούνιος αναμένεται ότι θα
«κλείσει» απογοητευτικά. Θα ήταν παρακινδυνευμένο επομένως να κάνουμε
προβλέψεις ειδικά αυτή τη στιγμή, το μόνο σίγουρο ωστόσο θεωρούμε πως θα
είναι οι απώλειες. Η Αθήνα ως προορισμός ακολουθεί μόνο φθίνουσα πορεία
που οφείλεται αφενός στα πολλά εσωτερικά προβλήματα του ιστορικού και
εμπορικού κέντρου (π.χ. εγκληματικότητα, πάσης φύσης παράνομες
δραστηριότητες, πολλά κοινωνικού χαρακτήρα προβλήματα, κοινωνικές
εκρήξεις, βανδαλισμοί, έλλειψη οργάνωσης κ.λπ.) κι αφετέρου στην
απαξίωση της χώρας και τη συνεχή δυσφήμιση του προορισμού μέσα από τις
αρνητικές αναφορές των ελληνικών διεθνών ΜΜΕ. Στα παραπάνω προστίθεται
φυσικά και η πρωτοφανής οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα.
Περισσότερα από 20 ξενοδοχεία έκλεισαν, πολλά άλλα αντιμετωπίζουν σοβαρό
πρόβλημα επιβίωσης και τα περισσότερα βρίσκονται σε αδυναμία να
ανταποκριθούν στα λειτουργικά τους έξοδα ή στις υποχρεώσεις τους, καθώς
πιέζονται από δάνεια, από έλλειψη ρευστότητας, από έλλειψη πελατείας,
ενώ παράλληλα το συνεχώς αυξανόμενο κόστος (ρεύματος, πετρελαίου, τιμών
προϊόντων κ.λπ.) δημιουργεί ακόμη πιο ζοφερό περιβάλλον. Και στο
υπόλοιπο Αττικής ωστόσο, όπως και στα νησιά του Αργοσαρωνικού, η
κατάσταση δεν διαφέρει. Η Ελλάδα και η Αθήνα πρέπει να διαφυλαχθούν, να
προστατευθούν και να προβληθούν ως τουριστικός προορισμός. Σαν Ένωση
εργαζόμαστε καθημερινά προς αυτή την κατεύθυνση, συνεργαζόμαστε με όλους
τους εμπλεκόμενους στην τουριστική δραστηριότητα και αναπτύσσουμε
συνέργειες και κοινές δράσεις με αυτόν τον προσανατολισμό. Οι θέσεις μας
δεν έχουν αλλάξει επί σειρά ετών, ούτε καν από προ-ολυμπιακά. Τα ίδια
λέγαμε και τα ίδια λέμε και ζητάμε. Κι όσα ζητάμε αφορούν στο αδιέξοδο
της Αθήνας, στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών μας και στη διαφύλαξη της
πόλης μας και της φήμης του προορισμού, ο οποίος είχε και εξακολουθεί να
έχει και ταυτότητα και ποιότητα και υποδομές, αλλά κινδυνεύει να μην
έχει μέλλον, γιατί απλά δεν κάναμε -ούτε κάνουμε- τίποτα απ’ όσα (ένα
παράδειγμα…) οι γείτονες και ανταγωνιστές μας στην Κωνσταντινούπολη
φρόντισαν να κάνουν εγκαίρως και σε εποχές που δεν επικρατούσε γύρω μας
κρίση».
Μόνο ξένους τουρίστες… βλέπουν τα νησιά
Αισθητά μειωμένη είναι η τουριστική κίνηση στα ελληνικά νησιά (εκτός
ελάχιστων περιπτώσεων), αλλά και στις χερσαίες παραθαλάσσιες περιοχές. Η
«Π+13» επικοινώνησε με τους κατά τόπους προέδρους των Ενώσεων ξενοδόχων
οι οποίοι μας έδωσαν εικόνα για την τουριστική κίνηση στο νησί τους.
Περικλής Αντωνίου (Λέσβου)
«Η τουριστική κίνηση στην Λέσβο έχει μειωθεί αισθητά. Το ζήτημα όμως
είναι πως η πολιτεία δεν ασχολείται καθόλου με τα προβλήματα που
αντιμετωπίζουμε. Την ώρα που η Τουρκία σφύζει από τουρισμό εμείς έχουμε
μεγάλο πρόβλημα. Οι κρατήσεις κάθε χρόνο είναι όλο και λιγότερες. Οι
μειώσεις στις κρατήσεις από πέρσι αγγίζουν το 30%, ενώ οι τιμές των
δωματίων έχουν πέσει στο 1/3, ακόμα και στο μισό. Μερικά ξενοδοχεία στη
Λέσβο δεν ξέρουν αν θα ανοίξουν ακόμα. Περιμένουμε να δουλέψουμε με
τουρίστες από Τουρκία, Γερμανία, Ολλανδία, Αυστρία, Αγγλία. Ελπίζουμε
πως στο μέλλον θα γίνουν κρατήσεις και θα βελτιωθεί η πολύ αρνητική
εικόνα που έχουμε αυτή τη στιγμή».
Παναγιώτης Μπράμος (Κέρκυρας)
«Ένα χαρακτηριστικό νούμερο θα σας πω και έπειτα εσείς θα βγάλετε τα
συμπεράσματά σας. Στην Κέρκυρα έχουμε μείωση στις αφήξεις στο αεροδρόμιο
που φτάνει το 4,5%. Δεν είμαι αισιόδοξος για τους υπόλοιπους μήνες του
καλοκαιριού. Το βαρέλι έχει φτάσει στον πάτο, ξενοδοχεία πωλούνται,
κλείνουν. Δεν μιλάμε πλέον περί υγιούς ξενοδοχειακής οικονομίας και
τουριστικής προοπτικής στο νησί. Ευτυχώς που υπάρχουν και οι κρουαζιέρες
ακόμα. Εμείς περιμένουμε να δουλέψουμε με Εγγλέζους, Γερμανούς που
καλύπτουν περίπου το 25% της τουριστικής μας κίνησης. Όταν όλες οι
οικονομίες έχουν πτώση όμως τι να περιμένουμε;»
Μηνάς Χατζημιχαήλ (Κω)
«Πέρσι για εμάς ήταν μια πολύ επιτυχημένη χρονιά. Η Κως πέρσι ήταν
πρώτη από πλευράς αύξησης αφίξεων πανελλαδικά. Φέτος διατηρούμε πάλι μια
πρωτιά, αν και έχουμε μια μείωση η οποία όμως είναι η μικρότερη σε
σχέση με όλες τις άλλες περιοχές.
Πιο συγκεκριμένα, το φετινό Απρίλιο είχαμε μικρή αύξηση στην
τουριστική κίνηση, το Μάιο είχαμε μια μείωση της τάξης του 2%. Μεγάλη
μείωση έχουμε από τους Έλληνες, επειδή έκλεισε και ο οργανισμός
εργατικής εστίας. Οι τιμές στα δωμάτια έχουν μειωθεί 25-30% και ειδικά
για τους Έλληνες. Εμείς δουλεύουμε με Αγγλία, Γερμανία, Σκανδιναβία,
Ολλανδία. Τώρα τελευταία έχει αυξηθεί η τουριστική κίνηση από Ρωσία,
Ιταλία και η Τουρκία».
Γιάννης Κουκουλάκης (Σκιάθου)
«Από ξένο τουρισμό πάμε πολύ καλά. Έλληνες ακόμα δεν έχουμε, αλλά
ευελπιστούμε ότι θα υπάρξει αύξηση. Σε σχέση με πέρσι έχουμε αύξηση στις
κρατήσεις περίπου 3%.
Οι τιμές των δωματίων δεν έχουν μειωθεί, γιατί αν μειωθούν οι τιμές
θα μειωθούν και οι υπηρεσίες, αλλά έχουμε τιμές για όλα τα βαλάντια,
προσιτές. Στα τετράστερα και πεντάστερα ξενοδοχεία οι κρατήσεις στο νησί
μας κυμαίνονται από 85-95%».
Ελευθέριος Στρατούρης (Νάξου)
«Σε σχέση με πέρσι, μέχρι στιγμής, η τουριστική κίνηση είναι πεσμένη
τουλάχιστον 50%. Οι προκρατήσεις για τους επόμενους μήνες είναι πεσμένες
γύρω στο 40% με 50%, και όλες είναι χωρίς προκαταβολές λόγω της
ανασφάλειας και της αβεβαιότητας. Οι κρατήσεις από τους Έλληνες είναι
μηδενικές, εμείς δουλεύουμε με Ιταλούς που και αυτοί έχουν οικονομική
κρίση, Σκανδιναβούς, Γερμανούς. Οι κρατήσεις από τους Γερμανούς είναι
πολύ πεσμένες. Οι τιμές στα δωμάτια έχουν πέσει σε σχέση με πέρσι
περίπου 40%. Κάνουμε και πολλές προσφορές».
Ανδρέας Φιορεντίνος (Μυκόνου)
«Από την ώρα που προκηρύχθηκαν εκλογές η τουριστική κίνηση ήταν
παγωμένη. Τώρα αρχίζει και βελτιώνεται λίγο η κατάσταση. Σε σχέση με
πέρσι υπάρχει μια μείωση της τάξης του 20%, αυτά είναι τα στοιχεία του
Μαΐου. Όσον αφορά τις κρατήσεις στις αεροπορικές εταιρείες, εξακολουθούν
να είναι ίδιες με πέρσι, όπως επίσης ίδιες είναι και οι αφίξεις των
κρουαζιερόπλοιων που φτάνουν τις 700 τη σεζόν. Η μείωση από τους Έλληνες
είναι αισθητή, φτάνει το 50%. Οι τιμές των δωματίων έχουν μειωθεί από
10-30% για την υψηλή περίοδο».
Ιωάννης Λιβιτσιάνος (Λευκάδας)
«Στη Λευκάδα παρατηρούμε μια πτώση 20% στην τουριστική κίνηση. Έχουμε
βέβαια προσαρμόσει τις τιμές, κρατώντας πάντα την ποιότητα.
Το νέο αναπτυξιακό μοντέλο για τον τουρισμό της Λευκάδας προϋποθέτει
στρατηγικές συμμαχίες με αεροπορικές εταιρείες που θα συνδέουν με
απευθείας πτήσεις το νησί μας με πόλεις του εξωτερικού, για όσο το
δυνατόν μεγαλύτερο διάστημα μέσα σε κάθε χρόνο. Επίσης, έχουμε επενδύσει
πολύ στην εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, τόσο η αρχική όσο και η
συνεχής σε επίπεδο κατάρτισης και εξειδίκευσης είναι η σημαντικότερη
παράμετρος στην προσπάθεια παροχής ποιοτικών υπηρεσιών στους τουρίστες
και βελτίωσης της παραγωγικότητας. Γι’ αυτό η ένωση συμμετάσχει στα
προγράμματα κατάρτισης δίνοντας τη δυνατότητα στα μέλη του να
παρακολουθήσουν σεμινάρια και ημερίδες που θα πραγματοποιηθούν
εμπλουτίζοντας ακόμα περισσότερο τις γνώσεις τους. Στο πλαίσιο του
στρατηγικού σχεδίου μας για την προβολή της Λευκάδας, όπου θέσαμε σαν
πρωταρχικό στόχο το νησί μας να πρωταγωνιστεί στον τουριστικό χάρτη της
χώρας μας αλλά και στον ευρωπαϊκό χάρτη συμμετείχαμε στις τουριστικές
εκθέσεις του εξωτερικού και πιο συγκεκριμένα: Ιταλία, Βουλγαρία,
Ρουμανία, Αυστρία, Αγγλία, Γερμανία, Κύπρος όπου μέσα από αυτές
αναδεικνύουμε το τουριστικό προϊόν της περιοχής μας στην απαιτητική
αγορά της Ευρώπης, με την προβολή των ξενοδοχείων μας, των υψηλών
προδιαγραφών υπηρεσιών μας, των παραδοσιακών προϊόντων του νησιού μας,
καθώς επίσης και όλες τις εναλλακτικές προτάσεις τουρισμού που μπορεί ο
επισκέπτης να απολαύσει στην περιοχή».
ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
Μείωση 20% λόγω κοινωνικού τουρισμού
Μειωμένη είναι η τουριστική κίνηση και στη Χαλκιδική παρότι είναι
χερσαίος προορισμός. Στην πτώση, που αγγίζει το 20%, σημαντικό ρόλο
έπαιξε η κατάργηση των εισιτηρίων κοινωνικού τουρισμού, σύμφωνα με τον
πρόεδρο της ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής Γρηγόρη Τάσιο. «Έχουμε μια μέση
πτώση της τάξης του 20% για όλη τη σεζόν, η οποία προέρχεται κυρίως από
τη γερμανική αγορά και σε δεύτερη μοίρα από την ελληνική. Για τη μεν
πρώτη, η μείωση οφείλεται στα δημοσιεύματα κατά της χώρας και την
αναβλητικότητα λόγω της διπλής εκλογικής αναμέτρησης και για τη δεύτερη
από την ύφεση και την κατάργηση των προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού. Η
κατάργηση των προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού έχει δημιουργήσει πολλά
προβλήματα σε εμάς, αφού με αυτά δούλευαν πάνω από 200 ξενοδοχεία και
είχαμε πάνω από 1 εκατομμύριο τζίρο. Από τις 16 Ιουνίου ξεκίνησαν οι
πληρότητες να είναι σε καλύτερο επίπεδο κυρίως λόγω της μεγάλης αύξησης
από τις χώρες της Βαλκανικής. Στα ίδια επίπεδα με πέρσι, χωρίς απώλειες
στις κρατήσεις, κινείται η ρωσική και η ουκρανική αγορά. Εμείς βέβαια
έχουν το πλεονέκτημα ότι η Χαλκιδική είναι χερσαίος προορισμός με
αποτέλεσμα να είναι πιο εύκολα να έρθει κάποιος. Αυτό τον καιρό
βρισκόμαστε σε συζητήσεις με συναδέλφους για να ετοιμάσουμε πακέτα για
την ελληνική αγορά με εκπτώσεις από 10 έως 20%».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου